Probleemoplossingen van de vibratoren van Stiletto Triltechniek.
Wij raden u aan dit document aandachtig door te lezen. Bij alle handelingen aan de vibrator raden wij aan de spanning eraf te halen door de hoofdschakelaar uit te zetten.
Wanneer U nog vragen heeft kunt U ons altijd bellen of mailen. Onze contactgegevens treft U aan op onze contactpagina
Type
In trilling te brengen gewicht
Vibrator gewicht
Afmeting A (in mm)
Afmeting B (in mm)
Afmeting C (in mm)
VR 40
0-6 kg
6kg
205
120
185
VR 50
6-13 kg
10 kg
300
123
225
VR 60
10-18 kg
20 kg
300
145
265
VR 70
15-30 kg
20 kg
408
150
208
VR 70N
30-40 kg
25 kg
408
150
280
VR 90
40-60 kg
46 kg
445
210
365
VR 90N
60-85 kg
55 kg
445
210
365
VR 100
85-110 kg
68 kg
425
230
430
VR 200
110-150 kg
88 kg
425
315
440
VR 300
150-190 kg
180 kg
680
335
530
Materialenlijst
Nummer
Benaming
Opmerking
A
Borgmoeren voor ankerafstelling
B
Ankerstel bouten
C
Luchtspleet
D
Afstelgewichtplaten
E
Bouten voor elektromagneet
F
Elektromagneet
G
Onderveerbouten
H
Beschermkap
I
Bovenveer bouten
J
Sluitingen
K
Anker
L
Juk
M
Bouten voor afstelgewicht
N
Magneethuis
O
Veren
Informatie
Een elektromagnetische vibrator bestaat uit een elektromagneet (F) met daar tegenover anker (B).
De luchtspleet ( C ) is de ruimte tussen de magneet en het anker en wordt door een verenpakket (O) op afstand gehouden.
De vibratie wordt veroorzaakt door de spanning naar de elektromagneet.
Deze spanning wordt aan een uitgeschakeld door de frequentie van het lichtnet.
Dus in ons geval 50 Hz. Wanneer de spanning aan is zal de magneet het anker naar zich toe trekken. Wanneer daarna de spanning uit is zal het anker door het veren pakket worden teruggedrukt. Als we dit proces op een 50 Hz. frequentie herhalen krijgen we een vibratie.
Belangrijke onderdelen en informatie van een vibrator
De spoel (F) en anker (K)
De veren (O)
De luchtspleet (C)
Afstelgewicht platen (D)
Een netspanning me een vaste frequentie is nodig voor een goede prestatie.
Een transportbuis of een transportgoot is afgesteld door STILETTO op het maximale niveau.
Dit houd in dat deze vibratoren hun maximale amplitude krijgen op een veilige manier, zodat de kans op een defect minimaal is.
De afstelgegevens van elke machine worden geregistreerd op een afstelkaart en gearchiveerd.
Als een defect optreed kunnen de originele ontwerp en afstelgegevens van de kaart worden afgelezen door een serie nummer van de vibrator.
Dit serie nummer is in een typeplaatje ingeslagen. Het type is vastgeklonken aan het magneethuis (N).
Afstelpunten door Stiletto
De luchtspleet (C ): waarmee de vibratorstroom wordt ingesteld. Hoe groter de luchtspleet hoe hoger de stroom door de spoelen en hoe kleiner de amplitude van de vibrator. Hoe kleiner de luchtspleet hoe kleiner de stroom door de spoelen en hoe groter de amplitude van de vibrator zal zijn.
De luchtspleet word zo afgesteld dat de maximale stroom niet wordt overschreden en dat het anker de elektromagneet niet raakt tijdens vibratie.
De luchtspleet wordt gemeten met voelermaten en dient over het gehele magneetoppervlak gelijk te zijn.
De stroom die door de spoelen gaat moet worden gemeten met een draaispoelmeter. Andere meters geven een miswijzing door de pulserende gelijkspanning waar de vibrator op werkt. De horizontale en verticale trilwijdte worden gemeten met een trilwijdtemeter. Dit instrument kan een trilwijdte van maximaal 3mm meten, wat ruim voldoende is voor onze toepassing.
De trilwijdte van de juk (L) word door middel van een vectorplaatje gemeten en afgelezen op een schaal van 0 tot 7 mm. Dit plaatje is bevestigt op de juk.
De trilwijdte van de juk mag niet boven een bepaalde maximum gaan.
Dit is om veren breuk te voorkomen.
De elektrische spanning op de spoelaansluitingen van de elektromagneet bepaalt de aantrekkingskracht op de anker en hiermee de afstand die het anker af kan leggen. Dit heet de trilwijdte. Deze spanning kan verhoogd en verlaagd worden door de potmeters van de regeling te verdraaien.
Indien er meet afstelgewichtplaten (D) op de juk worden geplaatst zal de trilwijdte toenemen en de stroomopname door de spoel zal afnemen. De trilgoot, trilbuis of triltafel zal gevoeliger worden voor productgewicht in/ op het apparaat wanneer er meer afstelgewichtplaten op het juk gemonteerd worden.
Reparatieprocedure
Defecten
Indien tijdens de werking van uw transportgoot of – buis er iets voordoet wat voorheen niet het geval was dan is het raadzaam enige controles uit te voer om defecten te voorkomen of op te lossen.
Bekende defecten:
Kabel breuk
Veren breuk
Defecte elektromagneet
Gebroken ankerstelbouten
Verminderde transportcapaciteit
Verhoogt geluidniveau van de vibrator
Uitval van de zekering
Trilwijdte regeling niet meer mogelijk
Uitval van de zekering duidt op een verhoogde stroomopname van de elektromagneet.
Mogelijke oorzaken:
Een veer staat op breken waardoor de trilwijdte van de vibrator groter wordt.|
De spoel staat op het punt van doorbraden
Kabelbreuk tussen regelkast en vibrator
Reparatieprocedure:
Meet de stroom van elke vibrator afzonderlijk zodat de spoel, welke de problemen veroorzaakt, bekend wordt
Verwijder de beschermkap (H)
Controleer de veren op scheuren
Controleer de elektromagneet op zijn specifieke ohmse weerstand
Indien er een veer gebroken is dient deze vervangen te worden door een nieuwe
Verhoogd vibratorgeluid
Mogelijke oorzaken:
verenbreuk
gebroken ankerstelbouten
losse onderdelen in de vibrator
Bij verenbreuk
De gebroken veer vervangen door aan 1 zijde alle veerbouten (G) (I) los te maken (niet uit te nemen).
De veerbouten van de gebroken veer wel uitnemen.
Vervolgens de veer vervangen en bouten terugplaatsen. De veerbouten dienen met een moment sleutel te worden aangedraaid met het maximaal toegestane aandraaimoment.
Controleer vervolgens u de luchtspleet en past die eventueel aan.
Bij een gebroken ankerstelbout
Alle ankerstelbouten (B) vervangen en de luchtspleet instellen op de bepaalde waarde.
Losse onderdelen die in de vibrator liggen verwijderen.
Minder transportcapaciteit
Mogelijke oorzaken
verenbreuk
breuk in de buis/goot/tafel-constructie
kabel breuk van 1 van de vibratoren. (Indien meerdere vibratoren op 1 object)
defect van 1 van de vibratoren. (indien meerdere vibratoren op 1 object)
vervuiling in de buis/goot
indien wijzigingen, controles en/of reparaties aan vibratoren zijn uitgevoerd dient men altijd de gegevens van de machinekaart na te kijken en te controleren.
Trilwijdteregeling niet meer mogelijk
Mogelijke oorzaken
de triac op de regeling is defect
de stuurprint is defect
Aflezen van het vectorplaatje
De door de kruisende lijnen omvatte zwarte driehoeken zal zich ogenschijnlijk verkleinen bij trilling in de aangegeven richting.
Iedere streepje dat het kruispunt van de lijnen passeert is gelijk aan 1mm. Trilwijdte van het object.
Vervangen van een magneet kern met spoel
Volg de onderstaande stappen:
Verwijder beschermkap (H) door de klemmen (J) open de klappen
Alvorens de magneet uit de vibrator te nemen dient u eerst de luchtspleet (C ) tussen de magneet (F) en anker(K) te meten. Meet op 0.1mm nauwkeurig
Draai nu de bouten (G) uit het magneethuis (N) waarmee de veren (O) aan het magneethuis bevestigt zijn. LET OP DAT ONDERDELEN D,L,K, EN O MOETEN WORDEN OPGEVANGEN DAAR DEZE NU IN Z’N GEHEEL LOSKOMEN.
Schroef vervolgens kabelwartel die de kabel die de kabel door het magneethuiswand leidt los
Nu de bevestigingsbouten (E) verwijderen. LET OP DAT ELEKTROMAGNEET MOETEN WORDEN OPGEVANGEN DAAR DEZE NU IN Z’N GEHEEL LOSKOMEN.
Haal de elektromagneet met de kabel eruit
Trek de kabel door de kabelwartel heen en draai de kabelwartel vast voor een goede afdichting
Plaats vervolgens de nieuwe magneet in het magneethuis (N) en draai de bevestiging bouten (E) weer goed aan met het aangegeven N/M (bij belangrijke informatie aangeven)
Monteer de onderdelen D,L,K en O weer terug op hun positie het is hierbij belangrijk dat de veren (O) weer haaks in het magneethuis (N) worden geplaatst
Meet de luchtspleet (C ) weer op
Is de luchtspleet (C ) niet meer op de juiste afstand dan moeten de borgmoeren (A) losgedraaid worden.
Vervolgens kan d.m.v. het in of uitdraaien van de ankerstelbouten (B) de luchtspleet op de juiste waarde worden ingesteld.
Elke afstelbout dient hetzelfde verdraaid te worden om de luchtspleet over het gehele vlak gelijk te houden
Is de juiste afstand bereikt, dan kunnen de borgmoeren weer worden vastgedraaid
Monteer de beschermkap (H) terug op het magneethuis (N)
Sluit de vibrator aan op de regeling, nu is deze weer klaar voor gebruik.
De luchtspleet kan voor elke vibrator anders zijn
Indien de luchtspleet niet bekent is dan dient men met een AMPEREMETER (draaistroommeter of multimeter)
DUS GEEN AMEPERETANG de stroom te meten.
Door het verstellen van de luchtspleet versteld men ook de stroom opname
Als de luchtspleet te klein wordt ingesteld zal de goot herrie gaan maken bij maximaal transport
Als de luchtspleet te groot word ingesteld zal de stroom te hoog zijn die door de spoel gaat
Hiertussen zal dan een goed evenwicht gezocht moeten worden
De gemeten stoom mag nooit de op het typeplaatje vermelde waarde overschrijden